perjantai 6. heinäkuuta 2012

Alanko vihdoin pulputa?

Kun riittävästi pistää kirjaimia peräkkäin ja väliin kenties muutaman välimerkin, niin on syntynyt runo.

Älä jätä minua
vain siksi
että olen niin
ujo.

Jotenkin noin kuului ensimmäinen minulta julkaistu teksti. Olin 12-vuotias ja lähettänyt runoni  Aamulehden Nuoret nuorille -palstalle. Olin otettu, kun näin runon sanomalehtipaperille painettuna. Leikkasin runon talteen.

Parikymppisenä yritin uudestaan. Aioin osallistua runoilla Nuorison taidetapahtumaan, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Muutaman edes jotenkin kelvon riimun rustaaminen oli työn takana.  Yksi oli minusta ihan hyvä:

Ystävyys katkesi kuin keppi.
Laskin
viisi vuosirengasta.

Tänään Eino Leinon ja runouden päivänä luen taas lempirunoilijoitani. Eeva Kilpeä, Risto Rasaa, maaliskuussa kuollutta Lassi Nummea. Hän on koskettanut monia erityisesti seuraavalla tekstillä:

Lähdössä tänään,
aina lähdössä
Aina matkalla kotiin.

Nummi kirjoitti tuon runon saman ikäisenä kuin olen nyt. Ehkä pitää elää riittävän vanhaksi, että runosuoni voisi alkaa pulputa?

Millaisista runoista sinä pidät?




5 kommenttia:

  1. Minulla on muutama lempiruno: Konstantinos P. Kavafiksen "Ithaka", Pablo Nerudan "Minä rakastan sinua tässä" ja Lauri Viidan "Mitä varten kirjoitan"
    En ole kovin innostunut loppusoinnuista, minulle tärkeintä runossa on se tunne, jonka se antaa.

    VastaaPoista
  2. Lassi Nummi on top tenissä minullakin, samoin Hellaakoski ja P.Mustapää, Eeva-liisa Manner, Helvi Juvonen ja Tua Forsström, joka on kirjoittanut mm. tämän:

    "Tunsin miehen.
    Hän sanoi olevansa lääkäri
    ja antoi surutta potilaitten vuotaa kuiviin.
    Hän teki öisiä kävelyretkiä
    ties minne, ei ainakaan millekään
    katastrofialueille. Minä istuin
    keinutuolissa ja keinuin. Hän soitti
    viulua Schrammel-kvartetissa ja sai siitä huvia.
    Mitä tahansa hän teki, hän sai siitä huvia.
    Hän sanoi, ettei kukaan minua haluaisi.
    Minä sanoin, ettei kukaan häntä haluaisi,
    paitsi minä. Minä sanoin, että minä myyn kaiken, se
    ei maksa mitään. Mikä mies. Hänen potilaansa
    tulivat niin sairaiksi, että kuolivat."

    Huima runo, eikö vaan?!

    VastaaPoista
  3. Kiitos erityisesti tuosta huimasta! Täytyypä käydä kirjastossa hyllyllä F.

    VastaaPoista
  4. Tommy Tabermann, Eija Partanen, Eeva Kilpi jne!

    VastaaPoista
  5. Eija Partasta en tiedäkään. Pitääpä tutustua.

    VastaaPoista

Kiitos jo etukäteen, kun kommentillasi osallistut keskusteluun Levon hetkissä.